zamknij
Ważne: nasze serwisy wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies do celów statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do potrzeb użytkowników. Pliki te mogą być także umieszczane przez współpracujące z nami firmy zewnętrzne. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one przechowywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji w Polityce prywatności
 
 
Skoda 9TR20 w PKT w Gdyni
Rewitalizacja i odtworzenie trolejbusu zabytkowego

W firmie Ekova w Ostrawie, w Republice Czeskiej zakończył się remont trolejbusu Škoda 9Tr20 z 1975 r. zakupionego od Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji. Firma Ekova startując w przetargu zorganizowanym przez PKT przedstawiła najkorzystniejszą ofertę cenową. W postępowaniu udział wzięły jeszcze dwa inne podmioty ze Zlína w Republice Czeskiej. Warunkiem udziału w postępowaniu poza szeregiem wymagań technicznych i administracyjnych była także konieczność wykazania się doświadczeniem w remoncie trolejbusu zabytkowego. Ekova posiada niezbędne doświadczenie, jako wydzielona część spółki Dopravní Podnik Města Ostrava (Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Ostrawie), które uzyskała m. in. w trakcie remontu odtworzeniowego trolejbusu Tatra T400 wyprodukowanego w 1954 r.!


Zakres prac odtworzeniowych i rewitalizacyjnych w ramach remontu gdyńskiej Škody 9Tr był ogromny. Trolejbus, po dostarczeniu do Ostrawy, został zdemontowany i rozpoczęto prace związane z konstrukcją, która została wypiaskowana, a następnie wymieniono wszystkie skorodowane elementy. Zakres prac ilustrują zdjęcia, które ukazują całkowicie skorodowaną konstrukcję. Po zakończeniu prac związanych z konstrukcją rozpoczęto montaż poszycia bocznego, w trakcie którego blachy zostały do konstrukcji trolejbusu przyklejone, lecz na ich łączeniu zachowano oryginalną metodę przykręcania na śruby. W międzyczasie, w trakcie prac przy nadwoziu poddano pełnej rewitalizacji cały układ napędowy, osie, podstawy pantografów oraz rezystory. Trolejbus został zabezpieczony przed korozją, nałożono ostatnią warstwę lakieru, a następnie zamontowano napęd i wnętrze, co oficjalnie zakończyło prace remontowe nad pojazdem.

W Gdyni Škoda otrzymała oznakowanie zgodne z oryginalnym z lat 70. XX wieku (nr inwent. 359). Wspólnie z trolejbusem Saurer 4TIILM z 1957 r. (numer inwent. 128 pochodzący z okresu eksploatacji w St. Gallen w Szwajcarii) i trolejbusem Jelcz 120MTE (nr inwent. 10121) są eksploatowane na linii trolejbusowej 326, funkcjonującej w niedziele i święta, w okresie maj-październik na trasie "Grabówek SKM" - "Orłowo SKM - "Klif".

źródło: http://www.pktgdynia.pl/


Trolejbusy Skoda 9TR w Gdyni

Trolejbusy Skoda 9TR funkcjonowały w gdyńskiej komunikacji miejskiej w latach 1962 – 1979. Łącznie do eksploatacji wprowadzono 79 tych pojazdów, w tym 72 fabrycznie nowe i 7 używanych, wycofanych z Wałbrzycha po likwidacji sieci trolejbusowej. 

Największe wrażenie na mieszkańcach zrobiły trolejbusy z pierwszej dostawy, ze względu na ich nowoczesny wygląd i innowacyjne rozwiązania techniczne, odróżniające je od trolejbusów Skoda 8TR dostarczonych w latach 1958 – 1961. Pierwsze Skody 9TR wprowadzono do gdyńskiej komunikacji miejskiej w 19.10.1962 r. Te trzydrzwiowe pojazdy o długości 11 m charakteryzowały się bardziej opływowym przeszklonym nadwoziem. Z przodu i tyłu zastosowano w nich większe panoramiczne szyby.

Nowe Skody 9TR pomalowane były wg ówczesnej kolorystyki na kremowo-czerwono, przy czym do nadania im barw wykorzystano lepsze, bardziej świecące lakiery. We wnętrzu rzucała się w oczy przednia część pojazdu z tablicą rozdzielczą polakierowaną na soczysto zielony kolor farbą młotkową. Na uznanie zasługiwało rozplanowanie wnętrza, ułatwiające przemieszczanie się wewnątrz pojazdu, szczególnie dzięki wydzieleniu miejsca dla wózków i pasażerów stojących w tylnej części. Trolejbusy znakomicie prezentowały się o zmierzchu dzięki zastosowaniu w nich po raz pierwszy oświetlenia jarzeniowego.

W kolejnych dostawach innowacją była inna kolorystyka przedniej części wnętrza pojazdu. Pojawiły się bowiem oprócz pojazdów lakierowanych w tym miejscu na zielono i jasnoszaro także nieliczne pojazdy lakierowane na soczyście wiśniowy kolor. Innowacją ostatniej partii fabrycznie nowych pojazdów było zastosowanie nowoczesnej kierownicy o mniejszych ramionach, całej w kolorze czarnym. Trolejbusy z poprzednich dostaw miały białe kierownice z jasnobrązowymi wewnętrznymi rozgałęzieniami.

Wszystkie fabrycznie nowe pojazdy otrzymały numery trzycyfrowe rozpoczynające się od cyfry 3. Numery od 355 – 399 wykorzystano po raz pierwszy. Pozostałe numery wykorzystano po raz drugi w miejsce zlikwidowanych pojazdów marki VETRA (od 300 – 312) i marki Skoda 8TR (numeracja rozproszona). Tylko jedna Skoda 9TR z ostatniej dostawy fabrycznie nowych pojazdów w 1970 r. otrzymała numer najwcześniej zlikwidowanej Skody 9TR, a mianowicie 359. Fakt ten zadecydował o nadaniu zabytkowej Skodzie 9TR w gdyńskiej komunikacji miejskiej właśnie tego numeru.

Używanym Skodom 9TR sprowadzonym z Wałbrzycha w 1973 r. nadano już numery pięciocyfrowe, po przejściu w gdyńskiej komunikacji miejskiej na ten system numeracji na przełomie 1972 i 1973 r.

Jako pierwsza w Gdyni wyjechała na trasę Skoda 9TR o nr 357. Funkcjonowała ona w systemie dwuzmianowym na wszystkich ówczesnych liniach z obsługą konduktorską, tj.:

21: Gdynia Pl. Konstytucji – Sopot ul. Reja (przejściowo ul. Wybickiego).

22: Gdynia Pl. Konstytucji – Grabówek ul. Zakręt do Oksywia przez Świętojańską, Czołgistów (obecnie Piłsudskiego) iŚląską.

23: Gdynia Pl. Konstytucji – Mały Kack ul. Spokojna.

24: Gdynia Pl. Konstytucji – Oksywie Dolne ul. Grudzińskiego przez Marchlewskiego (obecnie Wiśniewskiego).

25: Gdynia Pl. Konstytucji – Cisowa ul. Janowska przez 10 Lutego, Czerwonych Kosynierów (obecnie Morska) i Chylońską. 

W kolejności na trasy wyjechały Skody 9TR o nr inwentarzowych 355, 358, 360 i 366. Przeznaczono je jako pierwsze do obsługi zadań na funkcjonującej wyłącznie w szczytach przewozowych linii 26, na zmienionej od 7 listopada 1962 r. trasie z pętli w Orłowie przy Poczcie do pętli na Grabówku przy ul. Zakręt do Oksywia przez ul. Świętojańską i 10 Lutego. Na linii kursowały zgodnie z rozkładem jazdy tylko 4 trolejbusy. Linia 26 stała się więc pierwszą linią obsługiwaną wyłącznie przez nowoczesne Skody 9TR. Innowacją było zrezygnowanie z obsługi konduktorskiej na linii 26, co oznacza, że mogli z niej korzystać wyłącznie pasażerowie posiadający bilety miesięczne i uprawnienia do przejazdów bezpłatnych. Tych drugich było znacznie mniej niż obecnie, ponieważ ograniczony był zakres uprawnień. Nie obowiązywało uprawnianie dla osób w starszym wieku. Bilety miesięczne były kartonikowe. Każdemu dniu miesiąca na kartoniku odpowiadał kwadracik wypełniony literkami alfabetu ujętymi w małe kwadraciki. W pojazdach samoobsługowych zadaniem pasażera było skasowanie biletu w kasowniku igłowym stanowiącym wówczas nowość, przez trafienie w kwadrat dnia miesiąca, w którym korzystał z linii 26.

Nawiązując do historycznej trasy linii 26, obsługiwanej wyłącznie przez nowe Skody 9TR, ZKM w Gdyni zamierza uruchomić linię historyczną właśnie na trasie Grabówek SKM – Orłowo Klif przez 10 – Lutego i Świętojańską.

Olgierd Wyszomirski


Kronika trolejbusów Skoda 9TR w Gdyni 

1. Pierwsza dostawa: 15 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

Trolejbusy o nr inwentarzowych 355 – 369 wprowadzone do eksploatacji w 1962 r. (od 19.10.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze zielonym.

2. Druga dostawa: 3 sztuki fabrycznie nowych pojazdów.

Trolejbusy o nr inwentarzowych 370 – 372 wprowadzone do eksploatacji w 1963 r. (29.08.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

3. Trzecia dostawa: 6 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

Trolejbusy o nr inwentarzowych 373 – 378 wprowadzone do eksploatacji w 1964 r. (od 01.04.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze zielonym (pojazdy o nr 373 – 375) i wiśniowym (pojazdy o nr 376 – 378).

4. Czwarta dostawa: 10 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

Trolejbusy o nr inwentarzowych 303 – 312 wprowadzone do eksploatacji w 1965 r. (od 07.03.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

5. Piąta dostawa: 2 sztuki fabrycznie nowych pojazdów.

Trolejbusy o nr inwentarzowych 301 – 302 wprowadzone do eksploatacji w 1966 r. (03.03.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

6. Szósta dostawa: 4 sztuki fabrycznie nowych pojazdów.

Trolejbusy o nr inwentarzowych 379 – 382 wprowadzone do eksploatacji w 1966 r. (od 09.12.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

7. Siódma dostawa: 8 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

Trolejbusy o nr inwentarzowych 383 – 389 i 300 wprowadzone do eksploatacji w 1968 r. (od 10.01.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

8. Ósma dostawa: 12 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

Trolejbusy o nr inwentarzowych 390 – 399 oraz 314 i 316 wprowadzone do eksploatacji w 1969 r. (od 18.09.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

9. Dziewiąta dostawa: 12 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

Trolejbusy o nr inwentarzowych 313, 317, 318, 319, 322, 325, 328, 329, 332, 336, 339 i 359 wprowadzone do eksploatacji w 1970 r. (od 01.12.). Charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.

10. Dziesiąta dostawa: 7 sztuk używanych pojazdów wycofanych z eksploatacji w Wałbrzychu w związku z likwidacją sieci trolejbusowej.

Trolejbusy o nr inwentarzowych 11415, 11420, 11421, 11423, 11424, 11426 i 11427 wprowadzone do eksploatacji w 1973 r. (od 01.10.). Wyprodukowane w 1969 r. charakteryzowały się tablicą rozdzielczą w kolorze jasnoszarym.


Opracowano na podstawie danych i materiałów Krystiana Jacobsona, Mariusza Uziębło i Olgierda Wyszomirskiego.


Zaplanuj podróż
metropolitalna wyszukiwarka połączeń
Początek podróży
Koniec podróży
Data
Godz.
jak dojade
SZUKAJ
Rozkład jazdy
wszystkie linie są obsługiwane pojazdami niskopodłogowymi poza zabytkową 326

Trolejbusy
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
321
326
710
723
Autobusy
G
J
K
M
R
S
W
X
Z
4A
4F
4T
85
86
87
102
103
104
105
109
114
119
121
125
128
133
137
140
141
144
146
147
150
152
153
159
160
163
165
170
171
172
173
177
180
181
182
185
187
190
191
192
193
194
196
197
198
203
204
209
228
244
252
282
287
288
309
365
383
700
759
760
770
N1
N10
N20
N30
N40
N94
Zmiany w rozkładach

w dniu 26 października: 141, 190
od 27 października: K, 770
 
Mapa


Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, ul. Zakręt do Oksywia 10, 81-244 Gdynia
Infolinia 24h: 801 174 194, dla połączeń realizowanych z telefonów komórkowych: +48 695 174 194
Konto bankowe: NORDEA Bank Polska S.A. O/Gdynia 30 1440 1026 0000 0000 0033 4715   NIP 586-10-51-214   REGON: 190606287