zamknij
Ważne: nasze serwisy wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies do celów statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do potrzeb użytkowników. Pliki te mogą być także umieszczane przez współpracujące z nami firmy zewnętrzne. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one przechowywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji w Polityce prywatności
 
 
ABC Twojej podróży

ABC Twojej podróży      ABCs of Your Journey

 ABC Twojej Podróży 2.7 MB

Informator przybliżający podstawowe zasady korzystania z gdyńskiej komunikacji miejskiej

 ABCs of Your Journey 2.7 MB

Gdynia Public Transport Guide

 


Przed podróżą

Poznaj naszą ofertę

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni (ZKM) jest organizatorem komunikacji miejskiej na terenie Gdyni, gmin Kosakowo i Szemud oraz częściowo Sopotu, Rumi, gmin Wejherowo i Żukowo. Linie obsługiwane przez pojazdy ZKM docierają też do Gdańska, Redy i Wejherowa.

Linie ZKM obsługiwane są przez autobusy i trolejbusy. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, przyjazne dla osób niepełnosprawnych i dla środowiska. Dla Twojego bezpieczeństwa wyposażono je w system monitoringu.

Autobusy i trolejbusy ZKM mają charakterystyczne biało-niebieskie barwy, a każdy z nich oznaczony jest logo ZKM oraz Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG).

OZNACZENIA LINII

Linie zwykłe:

numeracja dwucyfrowa rozpoczynająca się od 2, 3, 8, 9 lub trzycyfrowa rozpoczynająca się od 1, 2, 3, 7, 9

Linie pospieszne:

oznaczenie literowe z wyjątkiem N

Linie nocne:

oznaczenie literowo-cyfrowe rozpoczynające się od N

Linie specjalne:

oznaczenie cyfrowo-literowe rozpoczynające się od 4 lub numeracja trzycyfrowa rozpoczynająca się od 5

ZAPLANUJ SWOJĄ PODRÓŻ

W serwisie internetowym www.zkmgdynia.pl dostępne są aktualne rozkłady jazdy, mapa sieci komunikacyjnej oraz informacje o zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Warto również skorzystać z planerów podróży, umożliwiających wyznaczenie trasy pomiędzy dwoma dowolnie wybranymi miejscami wraz z dokładnym planem podróży dostosowanym do dnia oraz godziny jej rozpoczęcia. Użytkownicy smartfonów mogą skorzystać z darmowej aplikacji jakdojade.pl

KUP BILET

Choć może się to wydać banalne, warto przypomnieć, że przepustką do podróży pojazdami ZKM jest bilet. Oczywiście, o ile nie posiadasz uprawnienia do przejazdu bezpłatnego (listę grup osób posiadających takie uprawnienia znajdziesz chociażby w naszym serwisie internetowym pod adresem www.zkmgdynia.pl lub w każdym pojeździe ZKM).

Pamiętaj, że wszystkie bilety papierowe nabierają ważności dopiero po skasowaniu w pojeździe.

JAKIE BILETY DOSTĘPNE SĄ W SIECI ZKM?

Bilety jednorazowe

W pojazdach ZKM honorowane są dwa rodzaje biletów jednorazowych: bilety lokalne, emitowane przez ZKM oraz bilety metropolitalne, emitowane przez MZKZG.

Jeżeli przemieszczasz się po metropolii nie tylko pojazdami ZKM, korzystnym rozwiązaniem może być dla Ciebie zakup biletu metropolitalnego. Na podstawie jednego biletu możesz podróżować pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) i Przewozów Regionalnych (PR), tramwajami ZTM w Gdańsku, trolejbusami ZKM w Gdyni, oraz autobusami ZKM w Gdyni, ZTM w Gdańsku i MZK Wejherowo.

Bilet jednoprzejazdowy upoważnia do przejazdu jednym pojazdem do końca trasy danej linii. Bilet czasowy umożliwia podróż z przesiadkami bez konieczności kasowania nowego biletu, o ile oczywiście nie przekroczy się czasu, w którym dany bilet obowiązuje. Czas rozpoczęcia jazdy wydrukowany jest na bilecie przez kasownik.

W sprzedaży dostępne są bilety 1-godzinne (tylko lokalne), 24-godzinne (lokalne i metropolitalne) oraz 72-godzinne (tylko metropolitalne).

UWAGA! Bilet 1-godzinny skasowany w danym pojeździe obowiązuje do końca jego kursu, nawet gdy czas przejazdu będzie dłuższy niż 60 minut.

Bilety bez specjalnego nadruku 1-godzinny, 24-godzinny lub 72-godzinny nie mogą być wykorzystywane jako bilety 1-godzinne, 24-godzinne lub 72-godzinne.

Bilety okresowe

Osobom często korzystającym z komunikacji miejskiej polecamy zakup biletu okresowego. Do zakupu biletu okresowego konieczny jest eBilet, czyli karta elektroniczna, na którą ładowane są bilety. Wniosek o wydanie eBiletu można złożyć przez internet albo wypełniając papierowy formularz i składając go w jednym z punktów sprzedaży ZKM.

Rodzaje biletów okresowych

Oferta biletów okresowych jest bardzo bogata. Obejmuje bilety lokalne ZKM (ważne w jednej gminie lub sieciowe  ważne na obszarze wszystkich gmin obsługiwanych przez ZKM) oraz bilety metropolitalne MZKZG. Istnieje możliwość zakupu biletu miesięcznego lub 30-dniowego. W ofercie ZKM dostępne są także bilety semestralne dla studentów, uczniów i przedszkolaków.

Możesz kupić bilet okresowy ZKM ważny tylko od poniedziałku do piątku lub we wszystkie dni tygodnia. Ponadto, w ofercie ZKM do wyboru są bilety obowiązujące tylko na liniach zwykłych lub na liniach zwykłych, pospiesznych i nocnych. W sprzedaży są także bilety imienne i bilety na okaziciela.

Szczegóły i aktualne ceny poznasz w serwisach internetowych www.zkmgdynia.pl i www.mzkzg.org

UWAGA! Bilety okresowe ZKM nie obowiązują na liniach specjalnych. Można z tych linii natomiast korzystać na podstawie biletów okresowych MZKZG.

Bilet telefoniczny

Jednoprzejazdowy bilet metropolitalny możesz kupić również za pomocą telefonu komórkowego. By dowiedzieć się jak to zrobić, odwiedź serwisy internetowe www.zkmgdynia.pl i www.mzkzg.org

Gdzie kupisz bilet?

Bilety papierowe kupisz w Biurach Obsługi Klienta ZKM, punktach sprzedaży biletów ZKM oraz w niektórych kasach biletowych SKM, kioskach i punktach sprzedaży prasy.

Gdzie kupisz bilet okresowy?

Bilety okresowe ZKM i MZKZG kupisz przez internet, w Biurach Obsługi Klienta ZKM i innych punktach sprzedaży biletów okresowych.

 Taryfa ZKM w Gdyni 0.20 MB

Bilety dostępne u kierowcy

Bilety ZKM można również kupić u prowadzącego pojazd bez dodatkowej opłaty. U kierowcy dostępne są jednak tylko karnety składające się z 5 ulgowych biletów jednoprzejazdowych albo 2 ulgowych biletów 1-godzinnych lub 2 ulgowych biletów 24-godzinnych.

 Bilety ZKM w Gdyni dostępne u kierowcy 85 KB

Dwa bilety 1-godzinne lub 24-godzinne ulgowe mogą być łączone w celu uzyskania biletu 1-godzinnego lub 24-godzinnego normalnego, pod warunkiem, że zostaną one skasowane w tym samym pojeździe, w tym samym czasie (w tej samej lub w kolejnej minucie).

Pamiętaj, że głównym zadaniem kierowcy jest prowadzenie pojazdu. Może się zdarzyć, że nie będzie dysponował gotówką, aby wydać resztę. Prosimy o przygotowanie odliczonej kwoty przy zakupie biletów w pojeździe, ponieważ brak możliwości wydania reszty przez kierowcę, nie zwalnia Cię z obowiązku posiadania biletu. Jeśli kierowca nie ma reszty, to pozostaje Ci rozmienić pieniądze u innych pasażerów, nabyć większą liczbę karnetów lub wysiąść.

Jeśli chcesz kupić bilet u kierowcy, wsiadaj przednimi drzwiami. Jeśli wsiadłeś innymi drzwiami, udaj się niezwłocznie do kierowcy i zgłoś zamiar nabycia biletu.

Pamiętaj, że każdy bilet papierowy, w tym ten zakupiony u kierowcy, należy niezwłocznie skasować. Dopiero po tej czynności bilet nabiera ważności.

 


W podróży

NA PRZYSTANKU

Przystanki oznaczone są charakterystycznym znakiem drogowym. Znak ten może być umieszczony na słupku lub na wiacie.

Każdy przystanek ma nazwę, z reguły pochodzącą od najbliższej ulicy (np. Kalksztajnów) lub instytucji (np. Urząd Miasta). Nazwa przystanku jest umieszczona we wiacie lub na słupku przystankowym.

Na przystanku znajdują się również oznaczenia zatrzymujących się linii. Niektóre przystanki funkcjonują jako tzw. przystanki „na żądanie”, co jest wyraźnie zaznaczone w nazwie przystanku dopiskiem N/Ż (np. Wiejska N/Ż). Aby pojazd zatrzymał się na takim przystanku należy odpowiednio wcześnie dać znak kierowcy przez wyraźne podniesienie ręki. Po zmroku warto dać znać kierowcy podświetleniem, np. ekranu telefonu komórkowego.

UWAGA! Na liniach nocnych większość przystanków to przystanki na żądanie.

Na przystankach znajdują się rozkłady jazdy. Tymczasowe rozkłady jazdy, zmienione np. z powodu robót drogowych, uroczystości miejskich lub innych istotnych względów, wyróżniane są kolorowym tłem.

Na wszystkich przystankach w sieci ZKM obowiązuje zakaz palenia tytoniu15 m od znaku przystankowego w każdą stronę wzdłuż jezdni oraz 10 m za znakiem.

Czekając na autobus pamiętaj, by zachować odstęp od krawędzi jezdni.

PRZED WEJŚCIEM DO POJAZDU

Wszystkie pojazdy w sieci ZKM od zewnątrz posiadają oznaczenie linii umieszczone z przodu, z tyłu oraz z boku pojazdu. Z przodu i z boku, obok oznaczenia linii, umieszczona jest również nazwa przystanku docelowego, w kierunku którego pojazd zmierza.     

Do pojazdu możesz wsiadać wszystkimi drzwiami. Pamiętaj, że pierwszeństwo przed wsiadającymi mają osoby opuszczające pojazd. Gdy zamykają się drzwi, wsiadanie i wysiadanie jest zabronione.

Osoby na wózkach inwalidzkich oraz osoby z wózkami dziecięcymi powinny wsiadać drugimi drzwiami.

W POJEŹDZIE

Kasowanie biletów

Jeśli nie posiadasz ważnego biletu i nie posiadasz uprawnienia do przejazdu bezpłatnego, skasuj bilet zaraz po wejściu do pojazdu. W pobliżu każdych drzwi znajduje się kasownik. Bilet czasowy (1-godzinny, 24-godzinny, 72-godzinny) wymaga skasowania tylko raz, podczas pierwszego przejazdu.

Bilety papierowe kasuje się przez wsunięcie ich do otworu kasownika. Przed skasowaniem upewnij się, czy Twój bilet nie został już wcześniej skasowany.

O skasowaniu biletu świadczy wydruk kodu cyfrowego z kasownika na bilecie. Jeśli dany kasownik nie działa, spróbuj skasować bilet w innym kasowniku, a jeśli i to się nie uda, powiadom o tym kierowcę. Jeśli żaden kasownik nie jest sprawny, możesz podróżować dalej.

Informacja o przystankach

W pojazdach zamontowane są wyświetlacze elektroniczne, które prezentują numer linii, przystanek docelowy linii oraz informacje o nazwie bieżącego i kolejnego przystanku.

Informacja wewnątrz pojazdu wyróżnia przystanki „na żądanie”. Jeśli chcesz wysiąść na takim przystanku, zasygnalizuj swój zamiar naciśnięciem przycisku oznaczonego „Stop”. Zrób to odpowiednio wcześnie, by umożliwić kierowcy bezpieczne zatrzymanie pojazdu.

W większości pojazdów informacja o przystankach jest również podawana w formie komunikatów głosowych.

Bezpieczeństwo podróży

„Pasażerowie stojący muszą trzymać się uchwytów” – to zdanie zna chyba każdy. Chociaż brzmi wręcz banalnie, mówi o kwestii niezwykle istotnej ze względów bezpieczeństwa. Nawet podczas jazdy z niewielką prędkością może zdarzyć się sytuacja, gdy kierowca będzie zmuszony gwałtownie zahamować. Trzymanie się uchwytów w takich wypadkach może uratować zdrowie, a nawet życie.

Ze względów bezpieczeństwa, nie opieraj się o drzwi w trakcie jazdy. Wysiadanie i wsiadanie dozwolone jest tylko na przystanku, po zatrzymaniu się pojazdu. Rozmowa z kierowcą, poza postojem pojazdu na przystanku, jest zabroniona.

Kultura podróży

Pamiętaj, by od siebie wymagać tego samego, czego wymagasz od innych. Dlatego nie rozmawiaj głośno przez telefon, bo mimowolnym świadkiem Twojej rozmowy będzie spore grono współpasażerów.

Jeśli masz ochotę posłuchać muzyki, używaj słuchawek. Inne osoby nie muszą przecież podzielać Twoich gustów muzycznych.

Prosimy o niezanieczyszczanie pojazdu. Niedozwolone jest spożywanie artykułów żywnościowych, które mogą zanieczyścić pojazd lub innych pasażerów. Wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej objęte są zakazem palenia tytoniu i spożywania napojów alkoholowych.

W pojazdach ZKM piktogramami oznaczone są miejsca dla osób uprzywilejowanych: osób niepełnosprawnych, osób podróżujących z dziećmi na rękach i seniorów. W razie potrzeby, powinno im się zwolnić te miejsca.

Z bagażem, wózkiem, rowerem lub zwierzęciem

W pojazdach ZKM możesz bezpłatnie przewieźć bagaż podręczny, zwierzę domowe, wózek dziecięcy i rower. Należy jednak zadbać o to, aby bagaż nie utrudniał innym pasażerom przejścia, nie narażał ich na zabrudzenie oraz nie zagrażał ich bezpieczeństwu. Wózki i rowery muszą być zabezpieczone tak, by nie stanowiły zagrożenia dla innych podczas podróży. Bagażu i zwierząt nie wolno przewozić na miejscach do siedzenia.

Pasażer podróżujący ze zwierzakiem musi pamiętać, by trzymać swojego pupila na rękach lub w odpowiednio przystosowanym do tego koszu lub klatce. Psy nietrzymane na rękach, powinny być w kagańcu i na smyczy. Wyjątkiem są psy certyfikowane do asystowania osobom niepełnosprawnym. 

Przyklęk autobusu

Większość autobusów i trolejbusów ZKM ma możliwość przyklęku, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pojazdu osobom niepełnosprawnym oraz osobom z wózkami dziecięcymi.

Prośbę o przyklęk zgłoś przed wysiadaniem poprzez naciśnięcie przycisku znajdującego się naprzeciwko drugich drzwi. Jeżeli pojazd nie ma możliwości przyklęku, informacja o tym umieszczona jest nad drugimi drzwiami. Na widok osoby z wózkiem lub osoby niepełnosprawnej na przystanku, kierowca powinien obniżyć podłogę pojazdu.

Klimatyzacja

Coraz więcej naszych pojazdów wyposażonych jest w klimatyzację. Gdy jest włączona, nie otwieraj okien.

Rzeczy znalezione

Znalazca rzeczy zagubionej w pojeździe powinien przekazać ją kierującemu pojazdem. Informacji o rzeczach znalezionych udziela Centrala Ruchu ZKM pod numerem telefonu +48 58 621 86 11.

„Klient nasz pan” – slogan ten, choć może nieco wyświechtany, jest wciąż aktualny i istotny dla ZKM. Satysfakcja pasażera z usługi przewozowej jest naszym priorytetem. To m.in. dlatego ZKM w Gdyni był pierwszym zarządem komunikacji miejskiej w Polsce, który otworzył biuro obsługi klienta.

Jeśli masz pomysł, wniosek, ciekawą obserwację, uwagę – pozytywną lub krytyczną – przyjdź i podziel się z nami swoimi spostrzeżeniami. Twoje zdanie jest dla nas ważne!

W Biurach Obsługi Klienta można także:

  • kupić wszystkie bilety ZKM w Gdyni i metropolitalne MZKZG
  • wykonać wszystkie operacje związane z eBiletem, w tym także złożyć wniosek o jego wydanie
  • uzyskać informacje o funkcjonowaniu komunikacji, zmianach w rozkładach jazdy i najdogodniejszych połączeniach
  • bezpłatnie otrzymać rozkład jazdy wybranej linii z dowolnego przystanku
  • uregulować opłatę dodatkową za jazdę bez ważnego biletu przed upływem 30 dni od jej nałożenia przez kontrolera biletów

 


Biura Obsługi Klienta ZKM

Biuro Obsługi Klienta Nr 1

Gdynia, ul. Kilińskiego 16

(wejście od ul. Władysława IV)

czynne: poniedziałek-piątek: 10.30-18.00, sobota: 10.30-14.30

Biuro Obsługi Klienta Nr 2

Gdynia, ul. Wójta Radtkego 25

czynne: poniedziałek-piątek: 9.00-16.30, pierwsza i ostatnia sobota miesiąca: 9.00-14.00

Infolinia ZKM (24h):

801 174 194  

dla użytkowników telefonów stacjonarnych (połączenie jednoimpulsowe)

695 174 194  

dla użytkowników telefonów komórkowych (koszt połączenia wg taryfy osoby dzwoniącej)

Zaplanuj podróż
metropolitalna wyszukiwarka połączeń
Początek podróży
Koniec podróży
Data
Godz.
jak dojade
SZUKAJ
Rozkład jazdy
wszystkie linie są obsługiwane pojazdami niskopodłogowymi poza zabytkową 326

Trolejbusy
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
321
326
710
723
Autobusy
G
J
K
M
R
S
W
X
Z
4A
4F
4T
85
86
87
102
103
104
105
109
114
119
121
125
128
133
137
140
141
144
146
147
150
152
153
159
160
163
165
170
171
172
173
177
180
181
182
185
187
190
191
192
193
194
196
197
198
203
204
209
228
244
252
282
287
288
309
365
383
700
759
760
770
N1
N10
N20
N30
N40
N94
Zmiany w rozkładach

od 18 października: 87
w nocy 25/26 października: N1, N10, N20, N94
w dniu 25 października: 190
w dniu 26 października: 141, 190
od 27 października: K, 770
 
Mapa


Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, ul. Zakręt do Oksywia 10, 81-244 Gdynia
Infolinia 24h: 801 174 194, dla połączeń realizowanych z telefonów komórkowych: +48 695 174 194
Konto bankowe: NORDEA Bank Polska S.A. O/Gdynia 30 1440 1026 0000 0000 0033 4715   NIP 586-10-51-214   REGON: 190606287